PR-10

Alfab Racing i dubbel Pole & dubbla pallplatser på Paul Richard

Som vår förra rapport avslutades handlade det om att Alfab Racing haft stolpe ut senaste racen men kämpat och inte gett upp… I helgen kom belöningen för teamets insatser och målmedvetna arbete att slåss i toppen av Europeiska GT4-mästerskapet.

Vår buss anlände på onsdag kväll och teamets mekaniker Mathias & Tony ställde allt färdigt när resterande teamet anlände på torsdag natt.

Paul Richard är en fantastisk anläggning belägen på den Franska sydkusten endast 15 minuters från små pittoreska byar där både ortsbefolkning och turister njuter av söderhavsklimat.

Banan är 5,8km lång med både snabba och långsamma partier och gedigna avåkningszoner då banan även används för utvecklingsprovning för bilindustrin.

Alfab Racing satte redan under första testpassen full fart framåt med att förarna Erik Behrens & Daniel Roos körde in sig på banan som var ny för de båda och teamet. Sedan följe justeringar av setup och kontroll av däckslitage som skulle vara ett betydande inslag under de långa och varma racen, asfalten hade temperaturer upp mot 50 grader.

Teamet var också delaktiga i inspelningar av kommande TV-sändningar från tävlingarna där GT4-organisationen gör promotion för serien och årets Europafinal som kommer hållas på Monza i slutet av Oktober.

När kvalet inledes på lördag morgon var det med teamets PRO-förare Daniel Roos bakom ratten som tidigt satte ett snabbt varv som vi trodde skulle räcka hela vägen till Pole Position. Dock ville Camaro-föraren Duncan Huisman annorlunda och utmanade vilket gjorde att vi halvvägs in i kvalet låg på en andraplats. När Daniel fick reda på detta bestämde han sig att göra ytterligare ett försök, letade lucka i trafiken och sedan visade Daniel prov på den klass han har och gjorde ett fantastiskt varv som gav Alfab Racing sin första Pole Position i GT4-serien med den ynka marginalen av 5 hundradelar.

När andra delen av kvalet inleddes för AM-förarna var det en sammanbiten Erik Behrens som tog sig an vår Aston Martin. Redan vid första passeringen såg teamets Erik beslutsamhet och några varv senare satte han den snabbaste tiden som sedan stod sig kvalet ut och säkrade därmed teamets andra Pole Position för säsongen.

På söndagen var det dags för race, under kvällen innan hade service gjorts på bilen med både byte av hjullager, drivaxlar och allt sådant som man vill ha i perfekt skick inför ett varmt och krävande race.

 

{gallery}paul{/gallery}

 

3

Alfab Racing hade farten på Spa men resultaten gick stolpe ut

Tredje tävlingen i Europeiska GT4 mästerskapen kördes på anrika Spa Francorchamps i Belgien som förlopp till Spa 24-timmars som firade 90-års jubileum. 
 
Alfab Racing skulle för första gången i årets serie köra på en bana som man tävlat mycket på innan, som både team och förare har mycket positiva minnen från.
 
Teamets förstemekaniker Mathias gjorde en grundlig genomgång av bilen innan avfärd så vår Aston Martin var i toppskick och väl på plats på Spa var alla förväntansfulla.
 
Redan under förta träningen visade Alfab Racing sin speed och var direkt uppe i toppen, endast små justeringar på vår Aston innan kval resulterade i start från första 2 leden i båda racen, imponerade insats av våra förare Daniel Roos & Erik Behrens.
 
I Race 1 gjorde Erik en kanonstart och avancerade till ledningen i loppet. Samtidigt som GT4-serien körs är även Ginetta-serien på banan vilket gör att två olika serier kör samtidigt. Detta kan ibland vara lite störande så de olika biltyperna är olika snabba i partier på banan så det gäller att planera sin körning. Erik släppte rutinerat förbi ledande Ginetta på de kurviga partierna på banan men efter Eau Rouge visade vår Aston sin potential och accelererade förbi på långa rakan. Nu bar det sig inte bättre än att den sydamerikanske Ginetta-piloten i nästa kurva gjorde ett dumdristigt försök att bromsa sig förbi och kom farande över gräset och träffade vår Aston i sidan och Erik snurrade flera varv på banan. Det var bara att bryta racet med stukad fälg och karosskador.   
 

Hela teamet var revanschsugna till Race 2 och Daniel gjorde från första led inga misstag utan körde sin stint kontrollerat och behärskat och gav vid vårt depåstopp över bilen till Erik med några sekunders marginal upp till ledarna. Teamet försökte på bästa sätt optimera vårt depåstopp men var 84 tusendelar för snabba ut från depån. Vi slutade på placering två i racet men efter domarnas överläggning kom en timma efter racet beskedet att vi fick 60 sekunder tidstillägg vilket gav oss en fjärde plats… Hade bestraffningen kommit under racet hade teamet säkert kunnat bärga en tredjeplats…
 
Hela teamet tar till nästa race på Paul Richard med sig de bra förberedelserna, den snabba farten i kval och race och att aldrig ge upp!
 
Under helgen hade vi också förmånen att besöka Aston Martin Racings satsning på 24-timmars racet. Vi fick ett vänligt mottagande av Aston Martins chefsingenjör och tillbringade några timmar i deras depåbox för att se & lära inför framtiden, vem vet en Vantage V12 GT3 är inte fel att ha i garaget… ☺
 
 
{gallery}SPA2014{/gallery}
 
 
 
alfab_racing

Alfab Racing fortsätter på pallen i Europeiska GT4

Andra tävlingen i Europeiska GT4 mästerskapen kördes på Zandvoort-banan i Holland. Tävlingarna kördes som en del av Zandvoort Masters som är en stor tävlingshelg där även Blancpain Sprint Series, Carrera Cup var på plats under helgen.

Teamet var på plats under torsdagen med förberedelser av bil inför den stundande träning som startade på fredag morgon. Teamet var väl medvetet om att slå ur underläge då Zandvoort är hemmabana för många av teamen i Europeiska GT4 så målsättningen var att plocka så många poäng som möjligt under helgen.

Träningen under fredagen flöt på som planerat men inte så långa pass att man hinner arbeta med större justeringar av bilen, träningarna är mer en funktionskontroll och möjlighet för förarna att köra in sig på banan.

På lördagen var det dags för kvalificering och teamet hade under föregående kväll gjort justeringar på bilen. Både bil och förare presterade och gav teamet placeringarna långt fram i startfältet.

Race 1 kördes på lördag eftermiddag. Erik som startade gjorde en kanonstart och avancerade i fältet. Efter 15 minuters körning blev det bärgningar ute på banan och startfältet samlades ihop bakom säkerhetsbilen. När det återigen blev omstart så gjorde Erik ytterligare några varv innan det blev dags för depåstopp och lämna över bilen till Daniel. Under depåstoppen måste teamet vara i depå under en minimitid som är något längre än vi är vana vid under våra tidigare racingäventyr. Tyvärr gjordes ett misstag och Daniel som hoppat in bakom ratten släpptes i väg för tidigt. När bilen kom ut på banan insåg vi vårt misstag och det resulterade i en ”stop & go” så bilen fick återigen tas in i depå för att ta vårt straff. Daniel gjorde sedan en fint stint ute på banan och vi korsade mållinjen på en 5:e plats och tog härliga poäng i mästerskapet.

Race 2 gick på söndag eftermiddag och Daniel var den startade i vår fina Aston Martin. Daniel gjorde återigen en kanonstart och under hela sin stint krigade han upp i toppen av fältet. När bilen lämnades över till Erik gjorde inga misstag i depån utan Erik kom bra ut i fältet där det nu bjöds på bra racing om platserna 2-5 så det var spänd väntan om hur racet skulle utvecklas. Erik gjorde en fin insats och tog vår Aston Martin över mållinjen på en tredjeplats och vi får även denna helg kliva upp på podiet.

En strong insats av teamet gör att vi ligger på en tredjeplats i team-mästerskapet och att Erik/Daniel ligger på en femteplats i Pro-mästerskapet. 

Nu ser vi fram mot tävlingen på Spa som körs ihop med klassiska Spa 24H och en bana som både våra förare och team tävlat på innan.

 

GT4 European Series officiella webbplats, uppmärksammar ALFAB Racing efter helgens insats, läs mer här!

 

 

 
{gallery}zandvoort{/gallery}
 
alfab_racing_start

Alfab Racing på Podiet i sitt första Europeiska GT4 race

Efter månader av förberedelser var det nu äntligen dags att styra vår teambuss från Sverige mot Europa med utmaningen att delta i det Europeiska GT4 mästerskapet.

Tillsammans med Aston Martin Racing har Alfab Racing satt ihop ett koncept som vi alla hoppades skulle kunna utmana de bästa teamen i GT4-serien. 

Besöket hos Aston Martin två veckor tidigare med förarträning i simulator på banan i Misano som är ny för teamet samt teknisk utbildning på bilen gjorde oss förväntansfulla. Det enda som var lite utanför vår orginalplan var att vår nya Aston Martin var två veckor försenad pga av leverantörsproblem hos Aston Martin och för att då inte komma helt oförberedda innan Misano planerade vi ett test på Zandvoort på vägen mot Misano.

Kvällen innan testdagen på Zandvoort anlände vår nya Aston Martin Vantage GT4 och vi fick äntligen sätta händerna på vår nya bil, en riktig kick för hela teamet ☺ 

Efter att ha tillbringat kväll och natt med att göra förberedelser för testdagen rullade vi strax efter klockan 9 ut på de första varven på Zandvoort.

När vår Aston passerade start/mål för första gången fick vi rysningar, ett härligt insugsljud när vår Aston kommer mot oss och ett dovt och tungt V8 ljud från 4.7-liters motorn gör att många bara kommer älska vår bil.

Under dagens tester gjordes ett antal olika justeringar och när vi packade ihop efter testdagen var alla nöjda och förväntansfulla inför kommande tävlingshelg.

Vi körde teambussen hela natten genom Holland, Tyskland, Schweiz och anlände på sen eftermiddag till Misano där banans personal och GT4-organisationen tog emot oss med ett varmt välkomnande.

Efter att på kvällen och natten byggt vår depåplats och gjort service på vår Aston var det under fredagen dags för testpass som avlöpte som planerat med finjustering av bilinställningar inför helgens kval & race. Det som var lite nytt för teamet var att helgens första race skulle gå i mörker med upplyst bana så andra testpasset var mellan klockan 22-23 på kvällen för att acklimatisera förarna av banans ljusanläggning.

Vår tävlingshelg på Misano delades med Italienska GT-serien, Carrera Cup, Mini Challenge och Seat Cup så full fart på tävlingarna under hela lördagen och vid 15-tiden hade vi vårt kval som består av två 15 minuters pass, ett för varje förare PRO och AM.

Daniel Roos som är teamets PRO-chaufför är erkänt kvalsnabb så han satte på ett enda flygande varv en tid som vi visste skulle stå sig bra så vi valde att ta bilen i depå för att förbereda oss inför Q2 som går av stapeln 10 minuter efter Q1. Under sista varvet på Q1 lyckades regerande mästarna Ekris Motorsport slå vår tid så vi slutade på andraplats men att kvala in i först startled till Race 1 kändes som ett väl utfört uppdrag av teamet.

I Q2 så tog teamets AM-förare Erik Behrens över spakarna och kvalde även han in vår bil på en andraplats i GT4-klassen så ett väl utfört kval av både förare och team. 

Vid 21.45 på lördag kväll rullades vår Aston Martin ut från depåboxen för teamets första race i Europeiska GT4-serien. Att få stå i första startled var en härlig känsla och en bekräftelse på alla våra förberedelser inför årets säsong varit tillfredsställande. 

Det fanns en hel del nerver i startleden för redan i första kurvan fick Daniel Roos som startade racet en törn och för att inte äventyra resten av racet höll han rutinerat undan bilen för överentusiastiska förare och rasade då ner till en 8:e plats när han anslöt in på banan igen efter att ha fått väja genom en avåkningszon. Under racet jobbade han sig upp i startfältet och överlämnade vår Aston under vårt depåstopp på en 4:e plats i GT4. När Erik Behrens efter depåstoppet återigen styrde vår Aston ut på banan var siktet inställt på pallen och Erik gjorde ett fantastiskt jobb bakom ratten då han först tog teamet upp på en 3:e plats, och med ytterligare en omkörning där Ekris Motorsport 2 gjorde allt för att hålla oss bakom (vilket resulterade i en trasig fälg) sedan även tog upp teamet på en 2:a plats var succen i Alfab Racings första race i Europeiska GT4 något som gladde oss alla.

Hela natten tills tidig morgon gjordes service och kraschreparationer efter det tuffa första Race 1 och på tidig söndag eftermiddag var det återigen dags att släppa startfältet mot första kurvan med Erik Behrens bakom ratten. Teamet hade som strategi att hålla sig undan incidenter de första varven för att sedan öka tempot under racet. Erik Behrens höll en stabil 2:a plats i GT4 när han på teamradion rapporterade trög styrning och teamet kunde på monitorer se lättare rökutveckling kring bilen vilket var ett tecken på att något inte stod rätt till. Teamet beordrade vår Aston till depå och kunde konstatera att det var färdigkört med en havererad styrservo vilket kändes väldigt tråkigt att bryta från en 2:a plats…. men ”Thats racing…” 

Från helgen tar vi med oss en pallplacering i race 1, snabbaste varv i race 1, en snygg och väldigt publikuppskattad Aston Martin och en trevlig GT4 organisation. 

Vi ser fram mot nästa race första helgen i Juli på Zandvoort tillsammans med GT-Masters och sedan förlopp till anrika Spa 24H i slutet av Juli. 

 

 

Museum_700

Alfab Racing gör sig redo för Europeiska GT4 del 2

Med första racet bara en vecka bort gör sig nu Alfab Racing redo att anta utmaningen i Europeiska GT4-serien.
 
Under senaste veckorna som gått har Alfab Racing varit på besök hos Aston Martin Racing i där man gjort allt för att förberedda sig på bästa sätt.
 
Besöket inleddes med ett besök på Prodrive – Aston Martins museum där man fick ett stycke tävlingshistoria berättat för sig.
 
Förarna körde hos Base Simulators igenom alla de banor man skall köra på i GT4-serien. Man körde med GT4 Aston Martin inställningar på simulatorn för att komma så nära teamets nya bil som möjligt.
 
Alfab Racings mekaniker fick teknisk genomgång på bilen tillsammans med Aston Martins supportingenjörer och även praktisk genomgång på vår Alfab Racings egna bil som var under byggnation.
 
Hela besöket avslutades med ett test på Silvestone där förarna fick testa Aston Martins utvecklingsbil.
 
Måndagen den 5 Maj styr Alfab Racing kosan mot Zandvoort för ett avslutande test innan första tävlingshelgen på Misano helgen 9-11 Maj. 
 
alfab-team-bus_650

Alfab Racing gör sig redo för Europeiska GT4

Sedan beslutet togs Av Alfab racing i Januari att anta utmaningen i Europeiska GT4 mästerskapet har teamet varit upptagna med planering och förberedelser.

Det handlar både om att skapa rätt team setup och även förbereda verktyg och utrustning för strid säger teamchef Marcus Fasth.

Vi är glada att ha både Mathias Klint och Robin Westerlund i vår team setup. Tillsammans med teknisk support från Aston Martin har vi har ett dedikerat team för arbetet runt bilen säger Marcus.

Mathias har en bakgrund i Polestar racing i både STCC och WTCC , Robin har tidigare supporterat GT-racing i norra Europa och tillsammans med Aston Martin Racings erfarenhet av Vantage GT4 detta kommer förhoppningsvis att få oss att hitta farten på nya europeiska banor på en snabbt och effektiv sätt .

Alfab Racing kommer lördag den 5 april ha en Kick Off i Alfab Service anläggningar i Västerås för att testa all utrustning och infrastruktur.

Basen för teamet under alla tävlingshelger blir Alfab´s teambuss som har både lounge yta och separata sovplatser för alla i teamet. Bussen kommer under säsongen att transportera teamet genom Europa till alla tävlingar och test.

 

På Aston Martin Racing i Banbury tillverkas Alfabs nya tävlingsbil och är just nu i måleriet efter installation av säkerhetsburen.

Vi ser verkligen fram emot för det första testet av den nya bilen säger förare och teamägare Erik Behrens som redan kört flera timmar i en Vantage GT4 under Dubais 24H race i Januari i år .

Nya uppdateringar från teamet med förberedelserna inför säsongen kommer att lanseras veckovis på Alfab racings webbsida, www.alfab.se/racing

astonmartin_alfabracing_2

Alfab Racing utmanar i Europeiska GT4-serien som partner till Aston Martin Racing!

Efter många års tävlande i Nordiska och andra internationella tävlingar, kommer ALFAB Racing anta utmaningen i Europeiska GT4-serien 2014.
 
Alfab Racing kommer att tävla i Europeiska GT4 serien som Aston Martin Racing Partner med en fabriksny Aston Martin Vantage. Samarbetet mellan Alfab Racing och Aston Martin Racing visar avsikten och allvaret i utmaningen som omfattar ny bil samt tekniskt support med fabrikspersonal.
 
Vi ser detta som en början på en intressant resa tillsammans och vi är stolta över att vara Aston Martin Partner, säger teamets ägare Erik Behrens, som också kommer att vara en av förarna i den nya bilen.
 
Det vänliga bemötandet och den lyhörda dialogen som vi hade med Aston Martin Racing när vi besökte deras anläggning i Banbury gav oss verkligen känslan av att vara en del av Aston Martin Racings familj. Nu är det fullt fokus på framtiden, säger Markus Fasth som blir Team Manager för Alfab Racing.
 
Andreförare i teamet blir Daniel Roos, som kört för Alfab Racing under många år. Daniel och Erik kommer att bli en perfekt förarkombination i GT4, säger Marcus.
 
Vi förbereder oss redan nu för den första tävlingen, med förarutbildning i Aston Martins körsimulator samt shake down med den nya bilen tillsammans med Aston Martin Racing i Storbritannien.
 
GT4-kalendern innehåller tävlingar runt om i Europa på berömda racinghelger som Spa- 24H och Zandvoort ADAC GT Masters.
 
Maj – 10-11:e                Misano – Italien
Juli – 4-6:e                    Zandvoort – Nederländerna ( ADAC GT Masters )
Juli – 24-26:e               Spa – Belgien ( Spa- 24H )
Augusti – 30-31:a       Paul Richard – Frankrike
September 20-21:a     Nürburgring – Tyskland
Oktober 25-26:e           Monza – Italien
 
 
För samarbetspartners till Alfab Racing erbjuds exklusiva VIP-paket till tävlingarna. Vi kan även erbjuda VIP-paket till tävlingar utöver GT4-seriens tävlingsschema som t ex Le Mans 24H, Spa 24H, Nurburgring 24H.
 
Alfab Racing har även som mål att avsluta säsongen 2014 och börja säsongen 2015 med Dubai 24-timmars race tillsammans med fler intressanta förare i teamet.
racingalfab3

VENI, VIDI, VICI

ALFAB Racing tar första platsen på Mantorp Park efter en spännande final i Swedish GT-finalen.

 

Efter en tids uppehåll var det dags för ALFAB Racing att åter igen kasta sig in i hetluften och det gjorde man med bravur. Träningen och kvalet stördes dock av elfel som gjorde att Audin inte kunde varvas. När det endast återstod 3,5 minuter av kvalet gick Team ALFAB Racing ut och kunde på kvalets sista varv sätta pole med 0,2 sekunders marginal.

 

Normalt startar alltid Erik, men då Daniel även skulle köra Thundercars direkt efter fick han starta. Han är känd för bra starter, men denna dag var inte starten den bästa och många var förvånade när Cralle fick ligga före i 4 varv. Sedan visade dock Daniel ”SS” Roosen var skåpet skulle stå och var närmare 1 sek snabbare än Cralle per varv. Tyvärr fick vi inte så mycket nytta av det då det blev saftycar, men en lucka på 10 sekunder kunde superRoosen dock bygga upp innan bytet till Erik. Efter ett perfekt byte var det sedan Eriks tur att visa vart skåpet skulle stå och var 0,3 sekunder snabbare än Brunstedts snabbaste varv och lyckades totalt vara ca 8 sekunder snabbare på sin hela stint vilket innebar en seger med hela 18 sekunder över märkeskollegan och 12 sekunder till bra körandes Mäkinen/Rydman i en Ferrari.

”Alla vet att vår Daniel Roos är en världsförare som han återigen fick visa. Därför var det fantastiskt skönt att min körning var så bra och att jag trots uppehållet fick visa att jag är snabbare än Brunstedt som kört R8 hela säsongen. Hela helgen kördes för vår avlidne Åke Larsson. En kämparinsats av hela teamet med imponerande resultat. Stort tack till sponsorer och tillresta supporters!” säger en stolt Erik.

 

Stort tack till 3EL AB som sponsrade detta event och tack alla ni fantastiska supportrar som kom och gav oss stöd!

 

 

Start_Anderstorp

Bra taktik gav andraplats!

Bra avslutning på Anderstorp.

Start_Anderstorp

 

Torsdagens träning gav stora förväntningar då fina tider presterades.

Fredagens träning gav inte mycket då vi tyvärr fick problem med en kamaxelgivare. Vi åkte till Audi Halmstad som var vänliga att leverera önskad givare.

Dock kvarstod problemet, så både Daniel och Erik körde 2-2,5 sek långsammare per varav än normalt. Detta innebar att Marcus Fasth taktik var helt avgörande. Kämparinsats av hela temet som vanligt möjliggjorde det fina resultatet.

Nu blir det helrenovering av bilen efter 24 H of Spas fantastiska race. Vi vill uppgradera till Ultra för konkurrera på lika villkor, så nu hoppas vi på möjligt stöd från våra partners!

Skön film från racet presenteras inom kort.