Alfab Racing säkrade första segern i Europeiska GT4

Finalen i Europeiska GT4 kördes på Monza i Italien tillsammans med Italienska GT.

Banan är belägen i en park med fina strövområden och klassas som en av Europas mest klassiska områden för motorsport vilket märks på det stora motorintresset hos publik i depån som hela tiden vill ta bilder på vår Aston och besöka oss i depåboxen.

Vår buss och mekaniker anlände på torsdag morgon efter att under natten besegrat 20 cm snö som lagt sig på vägbanan i bergen, men teamet var på plats enligt plan och nu började helgens arbete inför första träningspasset som skulle köras fredag morgon.

Efter vår krasch på Nurburgring hade vår chefsmekaniker Mathias haft många sena nätter och Aston Martin Racingen levererade med jämna mellanrum delar till vår reparation, de sista delarna flögs från England till Sverige som handbagage av Aston Martins reservdelsansvarige dagen innan avfärd mot Monza för att vår bil skulle anlända i perfekt skick inför helgens tävlingar, tack Mathias och Aston Martin Racing för ert stora engagemang.

Alfab Racing var därför taggade när den gröna lämpan tändes vid depåutfarten som förkunnade att första träningspasset var igång. Daniel gjorde några varvs shakedown och kunde konstatera att reparationen var 100% så full fart framåt. Både Daniel & Erik delade på första passet där vi slutade på tredje bästa tid och kände att fart fanns i både bil & förare.

Eftersom nästa utmaning för Alfab Racing efter Monza är Dubai 24H ägnade vi andra testpasset åt att pröva lite nya inställningar inför denna tävling. Vi gjorde återigen ett helt träningspass enlig plan och när dagens test var till ända kunde hela teamet dra sig tillbaka med ett ”work well done”.

Lördag morgon inledes med kval för PRO-chaufförer och Daniel installerade sig bakom ratten. Vi hade en plan för att få maximalt utnyttjande av däck och bromsar och Daniel visade vilket kvalchaufför han är när han placerade vår Aston Martin i Pole Position redan efter 2 fullfartsvarv.

”Jag har ett bättre varv på gång ropade Daniel i radion” på varv 3 men fick order av Marcus att istället slå av på tempo och spara bil och däck till kommande race senare under dagen…

Efter 10 minuters paus installerade sig Erik i vår Aston för AM-kval. Erik körde ur depån som andra bil och fick fritt fram att åka så fort han kunde och gjorde även han ett fantastiskt bra kval vilket återigen placerade oss i första startled och bästa GT4-bil.

Det var ett motiverat Alfab Racing som rullade ut till startuppställning för Race 1. Vi visste att det skulle bli tuff racing in till mållinjen i det 50-minuter långa race då detta var finalracen på årets säsong, alla vill ju få njuta hela vintern av ett bra resultat.

När de gröna lamporna tändes och bilarna jagade ner mot första chikanen blev Daniel direkt hårt uppvaktat av de båda Camaro bilarna i V8-Racing varav den ena träffade vår stötfångare men Daniel räddade vår Aston från att vända runt. Efter detta följde en av årets tuffaste bataljer på banan i 33 minuter mellan Daniel i vår Aston och Duncan Huisman i Camaron där Daniel varvet innan depåstopp släppte förbi Duncan för att inte äventyra något.

När både Daniel och Duncan passerade depåinfarten och det obligatoriska depåstoppet på 90 sekunder visste vi att det skulle bli en batalj till målflaggan mellan dessa två team.

Erik byttes in i Aston och nedräkningen av depåstopptiden fortsatte och när de var en sekund kvar av vår simulerade stopptid fanns möjlighet att gå ut i pitlane framför Camaron eller vänta en extra sekund och gå ut efter…  Marcus som leder depåstoppen valde att hålla Erik en extra sekund för att inte komma ut mitt framför Camaron och få en ”unsafe release” och Erik for sedan med full fart ut i pitlane bakom Camaron som då av okänd anledning drog ner farten under den obligatoriska minimihastigheten 50km/h vilket race control uppfattade.

Sedan fortsatte ytterligare knappa 20 minuters batalj ute på banan och när målflaggan föll var Alfab Racing två över mållinjen med någon enstaka meter…

Vi förstod att domarna gjorde en utredning på vad som hänt under depåstoppen under denna täta fajt och en knapp timme efter målflagg förkunnades domslutet att V8-Racing fått 10 sekunders tidstillägg för felaktig depåhastighet och därmed var Alfab Racings första seger i Europeiska GT4 ett faktum 

 

RACE 2

Race 2 var lika intensivt med hårda bataljer ute på banan, man kände att det var finalhelg då flera bilar både bröt och var ganska stukade efter helgens tävlingar. Erik som startade race 2 fick många påkörningar redan ner mot första chikanen och dessa täta fajter fortsatte under racet där även Erik touchade en konkurrent under gulflagg vilket domarna observerade.

Alfab Racing gjorde denna gång inte ett helt perfekt depåstopp och sådant kostar tid på banan så när Daniel tog över vår Aston så visste vi att vinst skulle bli svårt. Efter ytterligare 30 minuters hård körning passerade vi mållinjen på en andraplats i GT4 men efter domarnas utredning av vår gulflaggs-incident fick vi 30 sekunders tidstillägg vilket gav oss en tredjeplats.

Se racen på www.gt4series.com

Att avsluta årets säsong med en vinst och en tredjeplats kändes som en bra avslutning på en säsong då vi lärt oss en ny bil, nya banor och en ny tävlingsform.

Vi tar också tredjeplatsen i Team-mästerskapet vilket speglar den arbetsinsats som gjorts i teamet under årets säsong.

Alfab Racing vill tacka GT4 organisation, våra medtävlare för alla minnen under säsongen och Nova Racing för all Er support.

Vi vill också tacka Aston Martin Racing, våra sponsorer, våra vänner & familjer som stöttat oss genom säsongen.

Nu blickar vi framåt mot nästa utmaning som är Dubai 24-timmars i Januari. Det blir en tuff tävling med 90 bilar på startlinjen. Vi kommer inom någon vecka informera om hur vårt team och förarlineup kommer se ut där vi blandar erfarenhet, ambition och framtidshopp 

Marcus Fasth – Alfab Racing