Alfab Racing på Podiet i sitt första Europeiska GT4 race

Efter månader av förberedelser var det nu äntligen dags att styra vår teambuss från Sverige mot Europa med utmaningen att delta i det Europeiska GT4 mästerskapet.

Tillsammans med Aston Martin Racing har Alfab Racing satt ihop ett koncept som vi alla hoppades skulle kunna utmana de bästa teamen i GT4-serien. 

Besöket hos Aston Martin två veckor tidigare med förarträning i simulator på banan i Misano som är ny för teamet samt teknisk utbildning på bilen gjorde oss förväntansfulla. Det enda som var lite utanför vår orginalplan var att vår nya Aston Martin var två veckor försenad pga av leverantörsproblem hos Aston Martin och för att då inte komma helt oförberedda innan Misano planerade vi ett test på Zandvoort på vägen mot Misano.

Kvällen innan testdagen på Zandvoort anlände vår nya Aston Martin Vantage GT4 och vi fick äntligen sätta händerna på vår nya bil, en riktig kick för hela teamet ☺ 

Efter att ha tillbringat kväll och natt med att göra förberedelser för testdagen rullade vi strax efter klockan 9 ut på de första varven på Zandvoort.

När vår Aston passerade start/mål för första gången fick vi rysningar, ett härligt insugsljud när vår Aston kommer mot oss och ett dovt och tungt V8 ljud från 4.7-liters motorn gör att många bara kommer älska vår bil.

Under dagens tester gjordes ett antal olika justeringar och när vi packade ihop efter testdagen var alla nöjda och förväntansfulla inför kommande tävlingshelg.

Vi körde teambussen hela natten genom Holland, Tyskland, Schweiz och anlände på sen eftermiddag till Misano där banans personal och GT4-organisationen tog emot oss med ett varmt välkomnande.

Efter att på kvällen och natten byggt vår depåplats och gjort service på vår Aston var det under fredagen dags för testpass som avlöpte som planerat med finjustering av bilinställningar inför helgens kval & race. Det som var lite nytt för teamet var att helgens första race skulle gå i mörker med upplyst bana så andra testpasset var mellan klockan 22-23 på kvällen för att acklimatisera förarna av banans ljusanläggning.

Vår tävlingshelg på Misano delades med Italienska GT-serien, Carrera Cup, Mini Challenge och Seat Cup så full fart på tävlingarna under hela lördagen och vid 15-tiden hade vi vårt kval som består av två 15 minuters pass, ett för varje förare PRO och AM.

Daniel Roos som är teamets PRO-chaufför är erkänt kvalsnabb så han satte på ett enda flygande varv en tid som vi visste skulle stå sig bra så vi valde att ta bilen i depå för att förbereda oss inför Q2 som går av stapeln 10 minuter efter Q1. Under sista varvet på Q1 lyckades regerande mästarna Ekris Motorsport slå vår tid så vi slutade på andraplats men att kvala in i först startled till Race 1 kändes som ett väl utfört uppdrag av teamet.

I Q2 så tog teamets AM-förare Erik Behrens över spakarna och kvalde även han in vår bil på en andraplats i GT4-klassen så ett väl utfört kval av både förare och team. 

Vid 21.45 på lördag kväll rullades vår Aston Martin ut från depåboxen för teamets första race i Europeiska GT4-serien. Att få stå i första startled var en härlig känsla och en bekräftelse på alla våra förberedelser inför årets säsong varit tillfredsställande. 

Det fanns en hel del nerver i startleden för redan i första kurvan fick Daniel Roos som startade racet en törn och för att inte äventyra resten av racet höll han rutinerat undan bilen för överentusiastiska förare och rasade då ner till en 8:e plats när han anslöt in på banan igen efter att ha fått väja genom en avåkningszon. Under racet jobbade han sig upp i startfältet och överlämnade vår Aston under vårt depåstopp på en 4:e plats i GT4. När Erik Behrens efter depåstoppet återigen styrde vår Aston ut på banan var siktet inställt på pallen och Erik gjorde ett fantastiskt jobb bakom ratten då han först tog teamet upp på en 3:e plats, och med ytterligare en omkörning där Ekris Motorsport 2 gjorde allt för att hålla oss bakom (vilket resulterade i en trasig fälg) sedan även tog upp teamet på en 2:a plats var succen i Alfab Racings första race i Europeiska GT4 något som gladde oss alla.

Hela natten tills tidig morgon gjordes service och kraschreparationer efter det tuffa första Race 1 och på tidig söndag eftermiddag var det återigen dags att släppa startfältet mot första kurvan med Erik Behrens bakom ratten. Teamet hade som strategi att hålla sig undan incidenter de första varven för att sedan öka tempot under racet. Erik Behrens höll en stabil 2:a plats i GT4 när han på teamradion rapporterade trög styrning och teamet kunde på monitorer se lättare rökutveckling kring bilen vilket var ett tecken på att något inte stod rätt till. Teamet beordrade vår Aston till depå och kunde konstatera att det var färdigkört med en havererad styrservo vilket kändes väldigt tråkigt att bryta från en 2:a plats…. men ”Thats racing…” 

Från helgen tar vi med oss en pallplacering i race 1, snabbaste varv i race 1, en snygg och väldigt publikuppskattad Aston Martin och en trevlig GT4 organisation. 

Vi ser fram mot nästa race första helgen i Juli på Zandvoort tillsammans med GT-Masters och sedan förlopp till anrika Spa 24H i slutet av Juli.