Alfab Racing mötte hårt motstånd på Nurburgring

Säsongens femte Europeiska GT4 tävling kördes på Nurburgring i samband med avslutningen av Blancpain Endurance Series. Detta gjorde att Europas bästa GT team fanns på plats och depån full med teamtrailers och hospitality områden.

Vår buss anlände på onsdag kväll och teamets mekaniker Mathias & Lasse ställde allt i ordning för den kommande tävlingshelgen.

Nurburgring är ju en utav de mest anrika racingområden som finns i världen och det kändes verkligen att vi var på historisk mark med allt intresse i depån.

Europiska GT4 serien körde under helgen GP slingan som bjuder på flera utmaningar och den största av de alla kanske var vädret som växlade mellan sol, regn och dimma från de närbelägna bergen i Moseldalen.

Alfab Racing som hade goda förhoppningar i teamet efter framgångarna på Paul Richard och visade god fart under de första testpassen. Banan som var ny för Erik kändes nästan som en gammal bekantskap då både Erik och Daniel snabbt hittade fart och tempo.

Efter fredagens testpass var alla i teamet samt vår Aston Martin i gott mod och vi avslutade dagen med en teammiddag på Pistenklause för att åtnjuta än mer Ringen-känsla.

Lördagen tävlingar startade redan vid 08.30 och vi var först ut på banan där Erik hade 12 minuters AM-kval. Banan var efter nattens regn fortfarande lite fuktig i vissa partier så Erik tog inga chansningar utan gjorde ett stabilt kval med en lite mer blygsam placering för starten i Race 1.

När Daniel sedan inledde PRO-kvalet hade banan torkat upp och Daniel visade potentialen i vårt koncept och placerad Alfab Racings Aston på en andraplats och första startled för Race 2.

Några timmar senare på lördagen var det dags för Race 1. Vår Aston hade fått service och startlamporna slog om till grönt avancerad Erik direkt 2 placeringar och följde vår raceplan. Dock kom denna att ändras något varv senare då Ekris BMW med Pieter-Christiaan van Oranje bakom ratten snurrade ur Dunlop-kurvan och ställde sig med nosen mot Erik som då i full fart träffade BMW:n front mot front. Kollisionen var kraftig och säkerhetsbilen kom ut på banan, teamet fick ingen respons av Erik på radion men efter besök hos racecontrol fick teamet det glädjande beskedet att Erik var oskadd om än lite omskakad.

Vår Aston anlände på bärgare och med det reservdelslager vi bär med oss på alla tävlingar såg teamet möjligheten att försöka gör en reparation på de timmar som var mellan racen. Med lite hjälp av andra Aston Martin team på plats kunde vi ansluta till startuppställningen av Race 2, en imponerande insats av teamet. Vi gjorde en sista säkerhetskontroll innan start och lyfte på vår motorhuv och kunde då tyvärr se att oljetanken till vår motor börjat läcka. För att inte äventyra bil, förare eller våra medtävlande valde vi då att avbryta racet.

Teamchef Marcus Fasth vill rikta ett stort tack till våra mekaniker och våra medtävlande som hjälpte oss att komma till start till Race 2, det gick nästan hela vägen.

Vår Aston Martin repareras nu i Alfab Service lokaler i Västerås och teamet lovar komma än mer laddade till säsongsavslutningen på Monza den 24-26 oktober.